Sypiąca się potęga

Czemu sowieckie czoÅ‚gi, które granicÄ™ z PolskÄ… przekroczyÅ‚y 17 wrzeÅ›nia, do Grodna dotarÅ‚y dopiero trzy dni później? Wcale nie dlatego, że po drodze napotkaÅ‚y na silny opór – po prostu zabrakÅ‚o paliwa. Armia Czerwona byÅ‚a potÄ™gÄ…, ale organizacyjnie okazaÅ‚a siÄ™ bardzo sÅ‚aba.

Zniszczony sowiecki czołg BT-5

Jak pisaÅ‚ w artykule Obrona Wilna i Grodna w 1939 r. na naszym portalu prof. CzesÅ‚aw Grzelak (http://kresy1939.pl/blog/2015/07/14/obrona-wilna-i-grodna-w-1939-roku/), na Grodno miaÅ‚a uderzyć Grupa Zmechanizowana 16 Korpusu Strzeleckiego. „problem opanowania Grodna (…) tkwiÅ‚ w paliwie i <kulejÄ…cej> Å‚Ä…cznoÅ›ci. Baki czoÅ‚gów 15 KPanc. byÅ‚y nadal puste. Dopiero interwencja przebywajÄ…cego przy wojskach FB zastÄ™pcy ludowego komisarza obrony ZSRS marszaÅ‚ka Siemiona Budionnego spowodowaÅ‚a dostarczenie części paliwa dla korpusu samolotami transportowymi. 27 BPanc. (z 15 KPanc.) pÅ‚k. Iwana Juszczuka, otrzymujÄ…c zadanie zdobycia Grodna, mogÅ‚a dla posiadanych aktualnie w linii 146 czoÅ‚gów i 11 samochodów pancernych uzupeÅ‚nić paliwo (kosztem innych czoÅ‚gów brygady) w 63 czoÅ‚gach, 2 samochodach pancernych i 8 pojazdach pomocniczych”.

Problem ten opisany zostaÅ‚ szeroko przez PawÅ‚a Janickiego w artykule „Ostro rysuje siÄ™ sprawa paliwa”. Mobilizacja Armii Czerwonej we wrzesniu 1939 roku, zamieszczonym w piÅ›mie „Technika wojskowa. Historia” (nr. specjalny 1/2023). Autor zauważa, że „kulisy przygotowaÅ„ i przeprowadzenia operacji wojskowej przeciwko Polsce ujawniÅ‚y, jak bardzo sowiecka rzeczywistość rozmijaÅ‚a siÄ™ z propagandÄ… serwowanÄ… zachodnim obserwatorom i prasie”.

W przypadku BiaÅ‚oruskiego Specjalnego OkrÄ™gu Wojskowego – a to z niego ruszyÅ‚y wojska na Wilno i Grodno – „kontrole wykazaÅ‚y, że rezerwiÅ›ci nie stawiali siÄ™ w terminie”. 13 wrzeÅ›nia 1939 r. sztab BSOW meldowaÅ‚ stawiennictwo rezerwistów miÄ™dzy 83-98 proc.”. BrakowaÅ‚o koni i ciężarówek. W skali caÅ‚ej armii, „duże braki odnotowano w umundurowaniu żoÅ‚nierzy, którzy nierzadko korzystali częściowo lub w peÅ‚ni [z] ubraÅ„ cywilnych. (…) Znaczne iloÅ›ci wojska musiano zatrzymać na granicy z PolskÄ…, jako, że oddziaÅ‚y wyruszyÅ‚y nieumundurowane i bez butów. Dla przykÅ‚adu w 121 DS Å‚Ä…cznie 1140 ludzi maszerowaÅ‚o bez mundurów, a 400 bez obuwia. Wielu żoÅ‚nierzy byÅ‚o w Å‚apciach, boso czy w cywilnych spodniach i cyklistówkach”.

Fatalna sytuacja panowaÅ‚a w jednostkach pancernych, które „zaczęły ponosić straty w sprzÄ™cie, jeszcze nim rozpoczÄ™to dziaÅ‚ania bojowe. (…) Straty w 32 Brygadzie CzoÅ‚gów z 15 Korpusu CzoÅ‚gów wynosiÅ‚y aż 50 proc. stanu czoÅ‚gów”. Przyczyny: „braki w zaopatrzeniu w smary, części zamienne, niski poziom wyszkolenia mechaników-kierowców z rezerwy oraz przegrzewanie siÄ™ silników na pylistych drogach”. A już po przekroczeniu granicy komisarz armijny I rangi Lew Mechlis meldowaÅ‚ 20 wrzeÅ›nia: „Źle jest z paliwem do czoÅ‚gów. Co jakiÅ› czas z powodu braku benzyny pierwszego gatunku czoÅ‚gi stajÄ…”.

Trudno siÄ™ wiÄ™c dziwić, że w Wilnie, Grodnie, BrzeÅ›ciu, Lwowie czy Tarnopolu mieszkaÅ„cy ze zdumieniem patrzyli na wkraczajÄ…cych „zwyciÄ™zców”. Jak pisaÅ‚a Agnieszka Sawicz w artykule „W piżamie do teatru, po wodÄ™ do sedesu, czyli jak czerwonoarmiÅ›ci radzili sobie we Lwowie” (http://kresy1939.pl/blog/2021/03/12/jak-czerwonoarmisci-radzili-sobie-we-lwowie/): „<Źle umundurowani, o wyglÄ…dzie ziemistym, wyraźnie zaniepokojeni, prawie wystraszeni> wspominaÅ‚a Karolina LanckoroÅ„ska, a Lwowianie z ciekawoÅ›ciÄ… przyglÄ…dali siÄ™ <azjatyckim hordom>, przypominajÄ…cym im raczej najazd mongolski, niż bratniÄ… pomoc. Byli <mali, ohydni, skoÅ›noocy>, w mundurach przypominajÄ…cych raczej szmaty”.

Tyle, żebyło ich bardzo wielu: blisko 800 tys. ludzi, 5 tys. czołgów, 3300 samolotów. A Wojsko Polskie wykrwawiało się w wojnie z Niemcami.

Jan Marczyński

Zdjęcie: domena publiczna